Followers

Tuesday, July 28, 2009

Peritnya hulurkan kemaafan

Aku rs lebih tenang. byk entry aku wat hr ni. Tp aku x dpt nk lupa ape yg terjadi. Air mata mengalir dan terus mengalir. Aku ingin berikan kemaafan dan melupakan segalanya. Namun, mudah mulut menyatakan maaf sedangkan hatiku belum boleh memaafkan dia. Siapa dia. Biar Allah je yg tau. marah mmg aku marah. tapi perasaan tidak dpt menerima apa yg berlaku lebih besar impaknye pada diri aku bukan rs marah tu. aku bukan menghukum sedangkan aku x layak sama skali menghukum sesiapa. aku cme blum besedia.



Layakkah dia diberi kemaafan. Aku tau Allah sendiri mengampunkan hamba2Nya. Nabi pun ampunkan umatnya. tp aku insan biasa yg x punya kekuatan dan imanku senipis kulit bawang. aku dh cuba tp aku masih menangis mengenangkannya. sungguh aku x dpt terima. aku x suarakan pada mak. tp ternyata seorang ibu arif membaca emosi anaknya. aku x mau dia susah hati. cukuplah apa yg dh dia lalui. Mak berhak mengecapi kebahagiaannye sendiri.

sebagai seorg dewasa, aku cuba mematangkan diri memandang apa yg berlaku dr sudut yang berbeza. ble flash back ape yg berlaku, aku pikir aku msh under control sbb aku x campak bende tu. aku cme hempas je ke meja. klo aku campak, tentu hancur bende tu. sama cam hancur hati aku.



aku belum sedia memberikan kemaafanku. aku perlu ruang untuk bersendiri. ruang untuk aku berfikir dan bertenang. ruang untuk belajar memaafkannya untuk kesalahan yang sama.

END

0 comments: