Followers

Wednesday, July 14, 2010

monthly check-up for 4 months


pic taken from google

smlm cam biasa bgn awal tuk g monthly check-up. semuanya ok. happy la sbb last monthnye result cam cacar merba skit.. nurse sume baik je.. w/p kne tggu lama tp ok la x rs tertekan cme rs mengantuk n lapar. pastu sejuk sbb pg smlm mendung je n diorg pasang kipas.. nk g shi shi x leh nnt nk kne wat urine test.. jd kne la thn shi shi smpi naik senak perut rs. setiap kali lawatan ke KK ibu dan anak mmg akan akan masa lebih kurang 1 jam setengah klo jmpe doc smpi 2 jam la sbb kne tunggu giliran. tp slalunye klo x de mslh x yah dh jmpe doc.

ape yg diorg wat ms check-up. hurmm.. mula hntr kad merah kat kaunter n sila letak no anda sendiri ye.. haha.. pastu tggu la diorg panggil nme. ble dh panggil diorg akan check tekanan darah n timbang berat. last 3 months berat aku x naik turun sbb alahan.. x leh makan, minuk air kosong pn muntah balik.. tp skrg dh naik.. aku bajet naik sekilo je mne tau smlm ms timbang naik almost 2 kilos.. huhu.. x kisah la janji baby sihat. lepas dh timbang kne g wat urine test n blood test.. every month kne wat k. ni utk check protein, albumin, glukosa n blood dlm urine. result smlm ok je sume negatip. utk blood test tu diorg nk check Hb.. hemoglobin dlm darah.. cam biasa normal je akunye Hb.

next kne tggu giliran utk di check perut, breast, mata, kaki n tangan. slalunye diorg akan tgk mata ni pn ade kaitan ngn Hb td. pastu check kaki n tgn bengkak ke x. wat mase ni aku lum lg cme berisi je x bengkak... huhu. diorg akan ty wat x monthly check-up breast sendiri di rumah.. of course i did. ni utk mngelakkan dr diorg check. huhu.. tp ms 1st time lawatan tu nak x nak diorg akan check. penting ni tau sbb ms preggy hormon kita lain jd utk mengelakkan insiden2 yg x diingini kne la check tiap2 bln n make sure klo ade sbrg perubahan pd breast ckp kt doc. aku smlm ok je. then diorg check perut nk rs heartbeat baby n gerakan dia. takat ni aku dh leh rs heartbeat baby dr luar. sku sorg je dpt rs skrg.. syok.. gerakan dia x rs lg.. may b 1 or 2 weeks more kt nurse tu.

dh abs sume tu diorg akan bg nasihat la ikut stage kita. klo kita ade mslh ape2 ms preggy ni ckp kt diorg diorg akan tlg. lbh kurang 15-20 min utk nasihat2 tu, diorg akan ty vit ade lg x. klo x de diorg akan kasi resit utk amk vit kt farmasi. tp x bs kt situ smlm sbb aku kne jmpe doc. huh

lbh kurang 45 mins tggu nk jmpe doc br dpt jmpe. huhu lama tau. jmpe jap je.. npe kne jmpe doc sbb hr sbtu br ni aku turun darah spotting je sbb makan durian. bdn aku x leh mkn panas2 ms preggy ni mesti turun drah. huhu sian ank mama. aku kn sulas je. sbb teringin sgt. durian kawen mmg pns dia lbh skit. haha.. kne la marah ngn doc.. pastu dia tgk med report dlm buku aku last monthnye. doc sblm tu tulis aku ni low lying placenta. doc ni bc je pastu bg aku tarikh scan skali lg ble dh 28 weeks. oh lama lg n aku susah hati msh kt bawah ke.. doc tu pn x scan.. bertambah geram.. balik2 ngadu kt hubby.. nk g scan nk tgk dh naik ke lum...

next entry aku akn citer pasal uri aku smade kt bwh lg ke or kt ats k..

0 comments: