Followers

Thursday, February 25, 2010

Guru oh guru...


patutlah cikgu2 aku dlu x bagi jd cikgu... ms aku sekolah dlu cikgu2 dh rs terbeban dengan macam2 kerja dengan kerenah budak lagi.. kini aku merasakannya.. budak2 sekarang x cam dlu.. sgt kurang ajar dan x tau adab. hr ni ade seorg senior kt sekolah mengamuk sbb ade budak kurang ajar( klo ajar pn yg sorg ni thn ble tah br leh jd org). aku sendiri mngajar budak tu.. tp aku gune pendekatan just ignore him.. wat2 dia x wujud br aku leh senang nk ajr kls tu...

dak2 sekarang mmg teruk.. n ade gak segelintir mak bapak yg sama teruk cam anak2. no wonder ank wat perangai camtu. ade parents dh tau ank sakit hntr gak g sekolah. ble sekolah call suruh amik, siap marah cikgu npe x wak g hospital. igt cikgu ni babu dia ke.. nk jaga ank dia.. ade gak siap call cikgu ty ank dia. pelik tu.. spe jaga budak tu, cikgu ke mak bapak.. pening aku jd cikgu.. so aku py pendekatan senang je.. aku wat kje aku.. luar bidang tugas aku.. nk layan ank2 macik2 n pakcik ni bukan kje aku.. jd aku wat x tau je..

lepas keje jarang aku wat keje kt umah.. slalunye aku wat siap2 pastu tinggal kt sekolah atau pun aku ade free byk esknye br aku wat.. x de maknenye nk wat kt umah kecuali urgent sgt.. aku wak balik gak la n wat kt umah. aku x nk rumitkan hidup yg Allah dh bg ni... Allah x suruh susahkan hidup.. penat je pening pikir pasal budak2 ni..

cme dlm kepala duk pikir camne la diorg2 ni nk jd pemimpin.. haih takut aku... ble ty npe x dtg sekolah byk hr, dgn slamber n x malunye jawab, "MALAS". rs nk lempang je muka tu.. tp biar la aku x rugi pn.. gaji tetap dibayar seperti biasa.. br bulan 2 kehadiran dh merosot..camne la ble dh ujung thn.. hai.. patutla cikgu2 asyik dlam dilema je...

bukan nk mengeluh atau salahkan sesiapa.. tp terpikir kt mane silapnye budak2 jd cam ni especially ank bangsa aku. sedih tul mengenangkn ms depan diorg.. tp ape leh buat.. diorg dh pilih jln tu.. sbg guru aku hnya mmpu wat yg terdaya selebihnya... bak kata nabil "Lu pikir la sendiri".

0 comments: